Dr.-Ing. Markus Stiegeler

Mein Studium der Energietechnik an der Universität Ulm schloss ich im Jahr 2002 ab und arbeitete anschließend als wissenschaftlicher Assistent am Institut für Energiewandlung und -speicherung. Ich promovierte 2008 mit dem Entwurf einer vorausschauenden Betriebsstrategie für parallele Hybridfahrzeuge. Meine jetzigen Forschungsschwerpunkte sind Online- und Offline-Betriebsstrategien sowie vorausschauendes Energiemanagement für Nutzfahrzeuge und PKW.

Publikationen

  • Markus Stiegeler, Bernhard Bitzer, Herbert Kabza: Improvement of Operating Strategy for Parallel Hybrid Cars by Adaptation to Actual Route and Electrical On-Board Loadr IEEE ITSC 2010, Madeira, September 2010
  • Markus Stiegeler, Michael Richter, Jochen Lindenmaier, Herbert Kabza: Influence of Battery Size on Predictive Control for Hybrid Cars IEEE Melecon 2010, Valletta, April 2010
  • Markus Stiegeler, Jochen Lindenmaier, Herbert Kabza:
    Virtual Battery Size in Cost Function-Based Operational Strategies for Parallel Hybrid Drivetrains
    Electric Vehicle Symposium, Stavanger, Mai 2009 
  • Markus Stiegeler, Jochen Lindenmaier, Herbert Kabza:
    The Fuel Saving Potential of Long-Term SOC-Prediction Demonstrated on Two Different Operational Strategies for Parallel Hybrid Drivetrains
    Electric Vehicle Symposium, Stavanger, Mai 2009
     
  • Jochen Lindenmaier, Markus Stiegeler, Herbert Kabza:
    Charge/Discharge Load Reduction of Lead Acid Batteries in Micro-Hybrid Vehicles using Additional Ultra-Capacitor Assistance,
    Electric Vehicle Symposium, Stavanger, Mai 2009
     
  • Jochen Lindenmaier, Markus Stiegeler, Herbert Kabza:
    Data Acquisition Unit for Generation of Realistic Driving Cycles from Real World Data,
    Electric Vehicle Symposium, Stavanger, Mai 2009
     
  • Jochen Lindenmaier, Markus Stiegeler, Herbert Kabza:
    Energy Management System (EMS) for Hybrid Testbed with UltraCaps and Lead Acid Batteries,
    EVS 23, Anaheim Kalifornien, Dezember 2007
     
  • Jochen Lindenmaier, Markus Stiegeler, Herbert Kabza:
    Vielseitig einsetzbarer Hardware-in-the-Loop Teststand zur Untersuchung von UltraCap gestützten Bordnetzen,
    ETG-Kongress Hybridantriebstechnik, Karlsruhe, Oktober 2007

  • Markus Stiegeler, Lars Jochmann, Jochen Lindenmaier, Herbert Kabza:
    3-stufige Entscheidungsstrategie für die Gangwahl bei einem parallelen, hybriden Antriebsstrang
    5. VDI-Tagung Innovative Fahrzeugantriebe, Dresden, November 2006
     
  • Markus Stiegeler, Michael Sauter, Jochen Lindenmaier, Herbert Kabza:
    Impact of Improved Cost Function-Based Torque Split Algorithm on Different Drive Train Topologies
    IEEE Vehicle Power and Propulson Converence, Windsor, September 2006
     
  • Tischler, K.; Clauss, M.; Guenter, Y.; Kaempchen, N.; Schreier R.; Stiegeler M.
    Networked Environmend Description for Advanced Driver Assistance Systems
    8. International IEEE Conference on Intelligent Transportation Systems, Vienna, Austria, September 2005
     
  • N.Kaempchen, M. Clauss, Y. Guenter, R. M. Schreier, M. Stiegeler, K. Tischler, K. Dietmayer, H. P. Grossmann, H. Kabza, H. Neumann, A. Rothermel, C. Stiller:
    Vernetzte Fahrzeug- Umfelelderfassung für zukünftige Fahrerassistenzsysteme
    Fahrerassistenz-Workshop , Walting, April 2005
     
  • Markus Stiegeler, Stephan Rohr, Herbert Kabza:
    Basic Gear Shifting Method for Automatic Gear Box in Mild-Hybrid Vehicles Using Cost Functions
    Electric Vehicle Symposium, Monaco, April 2005
     
  • Markus Stiegeler, Tobias Frey, Stephan Rohr, Herbert Kabza:
    Battery Management System for Lead Acid Battery with Calibration using Charge- and Discharge- Rest Voltage Characteristic
    Electric Vehicle Symposium, Monaco, April 2005
     
  • Stephan Rohr, Markus Stiegeler, Herbert Kabza:
    Versatile Drivetrain Testbed for Hybrid Configurations with xPC Target
    Electric Vehicle Symposium, Monaco, April 2005
     
  • Stephan Rohr, Markus Stiegeler, Herbert Kabza:
    Mild Hybrid with Crankshaft Starter Generator
    Electric Vehicle Symposium, Monaco, April 2005
     
  • Stephan Rohr, Markus Stiegeler, Herbert Kabza:
    Low Cost Optical CAN Networks Supporting HUB based Topologies.
    EPE European Power Electronics, Toulouse, France, September 2003