Werdegang

Seit 2020 Assoziierter Forscher, Institut für Wirtschaftsinformatik, Produktionswirtschaft und Logistik und am Digital Science Center, Universität Innsbruck
2019                  Forschungsaufenthalt an der University of Calgary, Kanada
2015 - 2020    Universitätsassistent am Institut für Banken und Finanzen, Universität Innsbruck (post-doc)
2012 - 2015 Universitätsassistent am Institut für Banken und Finanzen, Universität Innsbruck (pre-doc)
2010 - 2015 PhD Studium Management, Universität Innsbruck
2006 - 2010 Diplomstudium Betriebswirtschaftslehre, Universität Innsbruck

Forschungsschwerpunkte

  • Informationen auf digitalen Plattformen, wie beispielsweise Kundenbewertungssysteme, Soziale Medien, Suchmaschinen
  • Konsequenzen von Informationen auf digitalen Plattformen, wie beispielsweise eCommerce, Kundenbewertungssysteme, Soziale Medien

Publikationen

Zeitschriftenbeiträge

  • Razen, M., Kupfer, A. (2023): The Effect of Tax Transparency on Consumer and Firm Behavior: Experimental Evidence. Journal of Behavioral and Experimental Economics, 104, Artikel-Nr: 101990.
  • Puhr, H., Kupfer, A. (2023): Media in the Geopolitical Crossfire: Identification and Novel Data Sources for IB Research. AIB Insights, 23(1), 1-6.
  • Rohde, C., Kupfer, A., Zimmermann, S. (2022): Explaining Reviewing Effort: Existing Reviews as Potential Driver, Electronic Markets, 32, 1169-1185.
  • Wrabel, A., Kupfer, A., Zimmermann, S. (2022): Being informed or getting the product? How the coexistence of Scarcity Cues and Online Consumer Reviews affects Online Purchase Decisions, Business & Information Systems Engineering, 64(5), 575-592.
  • Kupfer, A., Oberndorfer, J. & Kunz F. (2022): Why do corporate cash holdings differ within reunified Germany? Journal of Business Economics, 92, 197-232.
  • Kupfer, A. & Schmidt, M.G. (2021), In search of retail investors: The effect of retail investor attention on odd lot trades, Journal of Empirical Finance, 62, 315-326.
  • Kupfer, A. & Zorn, J. (2020): A Language-Independent Measurement of Economic Policy Uncertainty in Eastern European Countries, Emerging Markets Finance and Trade, 56(5), 1166-1180.
  • Kupfer, A. & Zorn, J. (2019): Valuable Information in Early Sales Proxies: The Use of Google Search Ranks in Portfolio Optimization, Journal of Forecasting, 38(1), 1-10.
  • Kupfer, A (2018): Estimating Inflation Risk Premia using Inflation-Linked Bonds: A Review, Journal of Economic Surveys, 32(5), 1326-1354.
  • Kupfer, A. (2015): Revisiting Svensson’s test of inflation target credibility, Applied Economic Letters, 22(5), 343-348.
  • Auckenthaler, J., Kupfer, A. & Sendlofer, R. (2015): The Impact of Liquidity on Inflation-Linked Bonds: A Hypothetical Indexed Bonds Approach, North American Journal of Economics and Finance, 32, 139-154.
  • Bank, M. & Kupfer, A. (2014): A sequential pricing framework for corporate securities: The case of rating-trigger step-up/ -down bonds, Finance Research Letters, 11(4), 437-445.
  • Kupfer, A. (2014): Inflationsgeschützte Staatsanleihen für ein besseres Staatsschuldenmanagement: Vorteile und Implikationen für Österreich, Bankarchiv, 62(11), 850-857.
  • Bank, M. Kupfer, A. & Sendlhofer, R. (2014): Performance-sensitive government bonds, Credit and Capital Markets 47(1), 79-101.


Beiträge in Tagungsbänden

  • Wrabel, A.; Kupfer, A.; Zimmermann, S. (2023): Can a Button Change your Purchase? – The Effect of the Accessibility of Consumer Reviews on Consumers’ Online Purchase Decisions. Wirtschaftsinformatik Proceedings (WI 2023). 62.
  • Erlebach, S.; Kupfer, A.; Wrabel, A.; Zimmermann, S. (2023): Tagging the Fakes? - The Impact of Tagging Fake Reviews on Consumer Trust and Purchase Intention ECIS Research Papers (2023). 351.
  • Röder, A.; Bohnen, E.; Züllig, K.; Kupfer, A.; Zimmermann, S. (2023): Dynamic Pricing on Two-Sided Platforms: Consequences on Customers’ Fairness Perceptions and Purchase Intentions. International Conference on Information Systems (ICIS) 2023, Hyderabad, India.
  • Erlebach, S., Kupfer, A., Wrabel, A., Zimmermann, S. (2023): Tagging the Fakes? - The Impact of Tagging Fake Reviews on Consumer Trust and Purchase Intention. Proceedings of European Conference on Information Systems (ECIS 2023).
  • Züllig, K., Erlebach, S., Kupfer, A., Zimmermann, S. (2023): Bargain Hunting On Black Friday - Making Great Deals And Bragging About Them. Hawaii International Conference on System Sciences (HICSS 2023). Hawaii, USA.
  • Erlebach, S., Kupfer, A., Wrabel, A., Zimmermann, S. (2022): Tag Me If You Can - (How) Should Platforms Tag Fake Reviews and Fake Users? Proceedings of European Conference on Information Systems (ECIS 2022).
  • Rohde, C., Kupfer, A. & Zimmermann, S. (2021): Explaining Reviewing Effort: Existing Reviews as Potential Driver. Wirtschaftsinformatik 2021 Proceedings (WI 2021).
  • Kupfer, A., Maier, R., Zimmermann, S. & Thiele, J. (2020): Do Featured Consumer Reviews Matter? Proceedings of International Conference on Information Systems (ICIS 2020).
  • Kupfer, A., van Essen, L. & Zimmermann, S. (2019): Design Features of Non-Financial Reward Programs for Online Reviews: Evaluation based on Google Maps Data. Wirtschaftsinformatik 2019 Proceedings (WI 2019).


Auszeichnungen

2016 Forschungsförderung, HYPO Tirol Bank AG
2015 LFUI Best Student Paper Award 2015, Universität Innsbruck
2012 Forschungsförderung, Aktion D. Swarovski KG
2011 Forschungsförderung, Tiroler Wissenschaftsfonds
2011 Doktoratsstipendium, Universität Innsbruck
2010 Leistungsstipendium, Universität Innsbruck

Freizeitaktivitäten

  • Rennrad fahren
  • Wandern
  • Kochen
  • Reisen
  • Fotografie